Temat transportu miejskiego w Nowym Targu dał początek naszej inicjatywie. W 2016 roku opublikowaliśmy „7 grzechów głównych komunikacji miejskiej w NT”. Chodziło o publiczne zwrócenie uwagi na kluczowe bolączki komunikacji miejskiej.
Dziś, z radością i ulgą możemy powiedzieć, że większość tych rzeczy została skorygowana. I – choć są jeszcze rzeczy do poprawy – to jednak transport miejski udało się poprawić.
Główne postulaty z 2016 roku:
- Zmniejszenie ilości stref biletowych (były aż cztery, czyli więcej niż w Krakowie czy Warszawie).
Obecnie: Liczbę stref zmniejszono do dwóch. Postulat zrealizowany - Umieszczenie informacji (na stronach MZK) o puntach sprzedaży biletów MZK. Wówczas nie było takich danych na stronie.
Obecnie: Jest interaktywna mapka z punktami sprzedaży (link) Postulat zrealizowany - Potrzeba wprowadzenia biletu na całą sieć. W 2016 roku można było kupić tylko na konkretną linie.
Obecnie: można kupić bilet sieciowy na wszystkie linie i dowolną ilość przejazdów. Postulat zrealizowany - Uproszczenie cennika biletów. Wówczas cennik biletów był nieczytelny i nieintuicyjny. Różne bilety mogły mieć nawet po cztery ceny, a procentowe zniżki (czyli końcową cenę danego biletu) – trzeba było sobie obliczać samemu z kalkulatorem w ręku.
Obecnie: Choć nadal różne bilety mają różne zniżki, to jednak każdy ma podaną cenę, a ze względu na zmniejszenie o połowę stref biletowych, liczba kombinacji znacząco się zmniejszyła. Obecnie jedynym skomplikowaniem jest podział na ulgi ustawowe i gminne. Postulat częściowo zrealizowany - Konieczność wprowadzenia biletu czasowego 24h. Brakowało tego wygodnego rozwiązania, zwłaszcza dla osób rzadziej korzystających z komunikacji, czy turystów.
Obecnie: Jakkolwiek biletu 24h wciąż nie wprowadzono, to wprowadzono inne, które też są pro-pasażerskim rozwiązaniem: bilety przesiadkowe 60-minutowe i 180-minutowe. Postulat częściowo zrealizowany - Schemat komunikacji miejskiej, który byłby dostępny na przystankach i stronie MZK. To podstawowe narzędzie pozwalające się zorientować w komunikacji. Zwłaszcza, że nazwy przystanków nierzadko bywają dość tajemnicze.
Obecnie: Schemat komunikacji istnieje, choć został wykonany całkowicie oddolnie – przez nas. Wymaga aktualizacji lub skorzystania z profesjonalnych schematów (nasz bynajmniej taki nie jest, ale jest):)
Ten postulat (póki nie ma aktualizacji lub nowego schematu) uznajemy za niezrealizowany - Konieczność uruchomienia przystanku przy Dworcu autobusowym, czyli najważniejszym komunikacyjnie miejscu w Mieście. Jadąc od centrum miasta nie dało się wysiąść przy tzw. Dekadzie (czyli dworcu). Właściwie to nikt nie miał na to logicznego wytłumaczenia. Ale najważniejsze, że przystanek już jest, a więc postulat ten można uznać za zrealizowany.