Jakie chodniki w Nowym Targu?
Miasto powinno zapewnić estetyczne, bezpieczne i wygodne dla wszystkich grup użytkowników chodniki. Od pieszych najbardziej sprawnych, przez osoby spacerujące z wózkiem, aż po osoby starsze z niepełnosprawnością ruchową, czy słabowidzące. Słowem – infrastruktura piesza powinna być dostosowana do najsłabszego uczestnika ruchu. Oprócz walorów praktycznych, należy brać również pod uwagę brać aspekty estetyczne.
CHODNIKI – NAWIERZCHNIA
- niestosowanie pospolitej niepraktycznej i nieestetycznej wyboistej (fazowanej) kostki brukowej
- stosowanie bardziej estetycznych nawierzchni (kostka niefazowana, asfalt, płyty chodnikowe).
- optymalna nawierzchnia stosowana w większości krajów Europy zachodniej, ale także Słowacji to asfalt lub asfaltobeton.
CHODNIKI – POSZERZANIE
- projektowanie chodników przyjaznych pieszym (między jezdnią a chodnikiem rozdzielając pas zieleni)
- tam gdzie jest to możliwe technicznie, poszerzanie istniejących chodników
CHODNIKI – UŁATWIENIA DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
- likwidacja krawężników przy przejściach dla pieszych
- stosowanie elementów poprawiających bezpieczeństwo osób słabowidzących i niewidomych (wypustki przy przejściach przez jezdnię oraz prowadnice dla niewidomych).
BUDOWA NOWYCH CHODNIKÓW
- w pierwszej kolejności budowa chodników tam, gdzie nie ma bezpiecznego dojścia, a miejsca są istotne pod względem komunikacyjnym np. chodnik łączący osiedle Nowe i Niwę z resztą miasta (odcinek do ul. Św. Anny).
- uwzględnienie budowy chodników podczas remontów ulic miejskich, a tam gdzie nie ma możliwości fizycznych, lub w miejscach słabiej zurbanizowanych – budowa chodników jednostronnych (jak na zdjęciu poniżej)