Menu Zamknij

Uchwała krajobrazowa Nowy Targ – przepisy

Uchwała krajobrazowa Nowy Targ – pełny tekst

UCHWAŁA NR XVI/166/2019
RADY MIASTA NOWY TARG
z dnia 27 grudnia 2019 r.
w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń
reklamowych oraz ogrodzeń na terenie Miasta Nowy Targ.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2019r.
poz. 506 z późn. zm.) oraz art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym (tj. Dz.U. z 2018r. poz. 1945 z późn. zm.) Rada Miasta Nowy Targ uchwala co następuje:

Rozdział 1.
Przepisy ogólne

§ 1.
1. Uchwala się zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń
reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych
z jakich mogą być wykonane.
2. Uchwała dotyczy całego obszaru Miasta Nowy Targ z wyłączeniem terenów zamkniętych ustalonych
przez inne organy niż ministra do spraw transportu.

§ 2.
Niniejsza uchwała nie dotyczy sytuowania na terenie Miasta Nowy Targ:
1) tablic urzędowych w rozumieniu § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1955r. w sprawie
tablic i pieczęci urzędowych (Dz. U. z 1955r. Nr 47 poz 316 z późn. zm.), oraz urządzeń służących do
prezentacji informacji w ramach systemu informacji miejskiej;
2) tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, dla których zasady sporządzania zostały określone
w przepisach odrębnych, w szczególności zapisy uchwały nie dotyczą tablic informacyjno-promocyjnych,
dotyczących projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych;

§ 3.
1. Uchwała obejmuje ustalenia zawarte w treści uchwały oraz w części graficznej stanowiącej załącznik
Nr 1 – w skali 1:10000 – Strefy krajobrazowe Miasta Nowy Targ.
2. Rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia nieuwzględnionych uwag do projektu uchwały stanowi
załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 4.
1. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) elewacji – należy przez to rozumieć zewnętrzną ścianę budynku;
2) tablicy reklamowej – należy przez to rozumieć tablicę reklamową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3) urządzeniu reklamowym – należy przez to rozumieć urządzenie reklamowe w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4) szyldzie – należy przez to rozumieć szyld w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003r.
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
5) pylonie – należy przez to rozumieć wolnostojące, pionowe, trwale połączone z gruntem urządzenie
reklamowe, jedno lub wielostronne, charakteryzujące się zwartą formą i kształtem, na którym istnieje
możliwość zamieszczenia co najmniej jednej reklamy lub szyldu;
Id: F520772C-06DB-4AC4-8478-5611BD3FBF25. Podpisany Strona 1
6) totemie – należy przez to rozumieć wolnostojące, pionowe, trwale połączone z gruntem jedno lub
dwustronne urządzenie reklamowe w formie słupa, na którym w górnej części umieszczone jest logo firmy
reklamowanej przez ten znak;
7) ogrodzeniu pełnym – należy przez to rozumieć mur pełny lub takie ogrodzenie, w którym powierzchnia
prześwitów widocznych w kierunku prostopadłym do elewacji ogrodzenia wynosi mniej niż 20% na każdy
metr bieżący ogrodzenia;
8) teren dostępny publicznie – należy przez to rozumieć powszechnie dostępne miejsce w strukturze
funkcjonalno-przestrzennej miasta dla nieograniczonego kręgu osób.
2. Pozostałe określenia użyte w uchwale należy rozumieć zgodnie z ich definicjami określonymi
w przepisach odrębnych.

§ 5.
W celu określenia zasad i warunków sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz
określenia gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych z jakich mogą być
wykonane obszar Miasta Nowy Targ podzielono na trzy strefy krajobrazowe oznaczone na załączniku
graficznym Nr 1:
1) I strefa krajobrazowa – teren zespołu staromiejskiego wraz z terenem historycznych przedmieść
obejmujący swym zasięgiem od strony południowej: nieruchomości położone wzdłuż ul. Szaflarskiej do
skrzyżowania z al. Kopernika, od strony zachodniej: nieruchomości położone wzdłuż ul. Królowej Jadwigi
i południowej strony ul. Kolejowej do skrzyżowania z Al. Tysiąclecia, od strony północnej nieruchomości
położone wzdłuż ul. Grel do nr 24a po stronie północnej i nr 49 po stronie południowej, wzdłuż ul. Św.
Anny do skrzyżowania z ul. Skotnica, wzdłuż ul. Kowaniec do nr 36a po stronie zachodniej i nr 55 po
stronie wschodniej, wzdłuż ul. Kokoszków do nr 1 po stronie północnej i do nr 14 po stronie południowej
oraz od strony wschodniej nieruchomości położone wzdłuż ul. Waksmundziej do ul. Legiony Piłsudskiego
oraz od ronda Ofiar Katynia do nr 143 po stronie północnej i nr 182 po stronie południowej;
2) II strefa krajobrazowa – pas 50-200 m od krawędzi istniejących lub projektowanych jezdni dróg krajowych;
3) III strefa krajobrazowa – pozostały obszar Miasta Nowy Targ, nie objęty innymi strefami.

Rozdział 2.
Warunki sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych

§ 6.
Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych
we wszystkich strefach krajobrazowych:
1) zakaz:
a) sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych
– nad drogami publicznymi i placami,
– na ogrodzeniach i balustradach,
– wychodzących poza obrys elewacji budynku,
– na mostach, wiaduktach, przepustach i kładkach,
– na budowlach i urządzeniach infrastruktury technicznej, w szczególności takich jak: latarnie, słupy
linii sieci uzbrojenia terenu, stacje transformatorowe, itp.
– na dachach budynków,
– w sposób przesłaniający widoczność oznakowania drogowego,
– w pasie dzielącym jezdnie,
– na barierkach oddzielających jezdnie lub przystanki,
– na drzewach i w szpalerach drzew,
Id: F520772C-06DB-4AC4-8478-5611BD3FBF25. Podpisany Strona 2
– w sposób zasłaniający okna i drzwi oraz charakterystyczne detale architektoniczne budynku (takie jak
gzyms, parapet, balustrada, okiennice, dekoracje sztukatorskie);
b) stosowania:
– tablic reklamowych i urządzeń reklamowych o jaskrawej kolorystyce, odbijających światło,
z wykorzystaniem projekcji świetlnych i elementów ruchomych, emitujących światło o zmieniającym
się natężeniu (błyskowe lub pulsujące);
2) nakaz:
a) stosowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych wykonanych z materiałów takich jak: dibond,
szkło, pleksi, metal, drewno, PCV, folia okienna,
3) dopuszcza się:
a) sytuowanie tablic reklamowych w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej na następujących
zasadach:
– sytuowanie nie więcej niż jednej tablicy reklamowej o dwustronnej ekspozycji,
– wielkość tablicy reklamowej nie może przekroczyć 1,8 m wysokości i 1,2 m szerokości,
– całkowita powierzchnia ekspozycji reklam nie może przekroczyć 4,32 m2,
b) na budynkach usługowych o powierzchni użytkowej powyżej 2000 m2:
– sytuowanie na budynku nie więcej niż jednej tablicy reklamowej o powierzchni większej niż
określona w zapisach szczegółowych niniejszej uchwały lecz nie większej niż 62 m2 w obrębie
elewacji,
c) sytuowanie miejskich tablic reklamowych i miejskich słupów ogłoszeniowych w pasach dróg
publicznych i na terenach miejskich,
d) sytuowanie murali zawierających treści i wartości takie jak: artystyczne, popularno-naukowe,
historyczne, edukacyjne, będących wielkoformatową grafiką ścienną wykonaną na elewacji budynku,
e) sytuowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych o powierzchni nie przekraczającej 25 m2,
służących reklamie imprez bądź wydarzeń jako tymczasowych instalowanych na okres nie dłuższy niż
30 dni przed ich rozpoczęciem i do 7 dni po ich zakończeniu,
f) sytuowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych wyborczych, o powierzchni nie przekraczającej
12 m2, zawierających treści promujące kandydatów w wyborach powszechnych wyłącznie na czas
trwania kampanii wyborczej, wyborów i do 30 dni po ich zakończeniu.

§ 7.
Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w I
strefie krajobrazowej:
1) zakaz:
a) sytuowania tablic reklamowych,
b) sytuowania urządzeń reklamowych,
z zastrzeżeniem § 6 pkt 3. lit. c-f.

§ 8.
Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w II
strefie krajobrazowej:
1) zakaz:
a) sytuowania tablic reklamowych,
b) sytuowania urządzeń reklamowych;
Id: F520772C-06DB-4AC4-8478-5611BD3FBF25. Podpisany Strona 3
z zastrzeżeniem § 6 pkt 3.

§ 9.
1. Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w III
strefie krajobrazowej:
1) zakaz:
a) sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych o powierzchni nośnika:
– przekraczającej 18 m2 – dla jednostronnych tablic reklamowych i urządzeń reklamowych
z zastrzeżeniem § 6 ust. 1 pkt 3 lit. b,
– przekraczającej łącznie 36 m2 – dla dwustronnych tablic reklamowych i urządzeń reklamowych,
b) sytuowania totemów reklamowych o powierzchni ekspozycji przekraczającej 1 m2,
c) sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych o wysokości licząc od poziomu terenu do
górnej krawędzi urządzenia przekraczającej:
– 9 m;
2) dopuszcza się:
a) stosowanie urządzeń reklamowych w formie naszybowej na całej powierzchni witryny,
b) sytuowanie urządzeń reklamowych w formie flag nie więcej niż jedna na każde 500 m2 nieruchomości
i nie więcej niż 6,
c) sytuowanie urządzeń reklamowych w formie pylonu na następujących warunkach:
– maksymalna wysokość: 8 m,
– maksymalna szerokość: 2,5 m,
– maksymalna grubość: 0,7 m,
d) sytuowanie urządzeń reklamowych w formie totemu reklamowego na następujących warunkach:
– powierzchnia jednostronnej ekspozycji reklamy do 1 m2,
– łączna powierzchnia ekspozycji reklamy do 2 m2,
– maksymalna wysokość: 8 m,
– maksymalna szerokość : 1,2 m.
Rozdział 3.
Warunki sytuowania szyldów

§ 10.
Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania szyldów we wszystkich strefach krajobrazowych:
1) zakaz:
a) sytuowania więcej niż jednego szyldu informującego o danej działalności na nieruchomości lub elewacji
budynku z zastrzeżeniem pkt 3,
b) sytuowania szyldów na balustradach,
c) w sposób zasłaniający okna i drzwi oraz charakterystyczne detale architektoniczne budynku (takie jak
gzyms, parapet, okiennice, dekoracje sztukatorskie itp.),
d) dla szyldów prostopadłych do elewacji sytuowania szyldów na wysokości poniżej 2,5 m od poziomu
terenu i odległości większej niż 0,8 m od ściany elewacji do krańca wysięgnika i powierzchni
przekraczającej 1 m2 liczonej jako łączna powierzchnia dwustronnej ekspozycji nośnika,
Id: F520772C-06DB-4AC4-8478-5611BD3FBF25. Podpisany Strona 4
e) stosowania szyldów o jaskrawej kolorystyce, odbijających światło, z wykorzystaniem projekcji
świetlnych i elementów ruchomych, emitujących światło o zmieniającym się natężeniu (błyskowe lub
pulsujące);
2) nakaz:
a) stosowania szyldów wykonanych z materiałów takich jak: dibond, szkło, pleksi, metal drewno, PCV,
folia okienna;
3) dopuszcza się:
a) dla budynków, w których prowadzona jest działalność, a nie przylegających do ciągów
komunikacyjnych, możliwość sytuowania dodatkowego szyldu w formie pylonu, totemu, wolnostojącej
tablicy lub tablic na części ogrodzenia o wymiarach i formie określonych w przepisach szczegółowych,
b) dla budynków usługowych o powierzchni użytkowej powyżej 2000 m2:
– możliwość lokalizacji 2 szyldów na elewacji budynku informujących o danej działalności,
– sytuowanie na elewacji budynku szyldów o powierzchni do 6,5 m2 z zastrzeżeniem tiret trzeci,
– sytuowanie na budynku nazwy własnej obiektu lub nazwy wiodącego podmiotu prowadzącego w nim
działalność w formie tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego o wysokości maks. 6 m
umiejscowionego na dachu albo elewacji budynku,
c) dla stacji paliw możliwość lokalizacji 3 szyldów na nieruchomości informujących o danej działalności,
d) sytuowanie szyldów w formie naszybowej o powierzchni nie przekraczającej 25% powierzchni szklenia,
e) dla lokali gastronomicznych oraz ogródków gastronomicznych zlokalizowanych w przestrzeniach
publicznych jedno dodatkowe urządzenie reklamowe mające jedną z wymienionych form:
– stojaka reklamowego w bezpośrednim sąsiedztwie ich wejścia, o maksymalnych wymiarach gabloty
lub pulpitu 50 x 45 cm oraz wysokości stojaka do 120 cm,
– gabloty ekspozycyjnej w bezpośrednim sąsiedztwie wejścia do lokalu, umieszczonej płasko na
elewacji o maksymalnych wymiarach 40 x 60 cm i gr. 12 cm.

§ 11.
Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania szyldów w I strefie krajobrazowej:
1) zakaz:
a) sytuowania szyldów:
– na płaszczyźnie elewacji frontowej powyżej ostatniego gzymsu nad pierwszą kondygnacją,
w przypadku braku gzymsu nad pierwszą kondygnacją szyldy umieszczane na płaszczyźnie elewacji
frontowej mogą być sytuowane do wysokości 0,6 m poniżej parapetu najniżej położonego okna
pierwszego piętra,
– na dachach budynków oraz na górnej krawędzi elewacji budynków,
– prostopadłych do elewacji w pierzejach przyrynkowych,
– o powierzchni większej niż 0,5 m2 lub wysokości większej niż 0,5 m w przypadku tablic i 0,7 m
w przypadku liter bez tła montowanych bądź malowanych na elewacji,
– w odległości od krawędzi ściany mniejszej niż odległość najbliżej położonego okna lub drzwi parteru
od krawędzi tej ściany,
z zastrzeżeniem § 10 pkt 3.
2) nakaz:
a) sytuowania szyldów w linii parteru płasko na elewacji, na której nie znajduje się główne zewnętrzne
wejście do lokalu, w którym prowadzona jest działalność na następujących zasadach:
– powierzchnia jednego modułu nie przekraczająca 0,2 m2,
Id: F520772C-06DB-4AC4-8478-5611BD3FBF25. Podpisany Strona 5
– łączna powierzchnia szyldów na elewacji do 4 m2;
b) w przypadku większej niż jeden liczby szyldów na elewacji nakaz sytuowania jednego szyldu zbiorczego
lub kilku szyldów o tej samej wysokości w formie powtarzającego się modułu lub jego wielokrotności
i sytuowania ich w jednej linii poziomej lub pionowej,
z zastrzeżeniem § 10 pkt 3.
3) dopuszcza się:
a) dla budynków nie przylegających do ciągów komunikacyjnych sytuowanie dodatkowego szyldu
w formie:
– pylonu o wysokości do 2,5 m, szerokości do 1,2 m i grubości do 0,4 m,
– tablicy na ogrodzeniu o powierzchni do 0,2 m2.

§ 12.
1. Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania szyldów w II strefie krajobrazowej:
1) zakaz:
a) sytuowania szyldów:
– o powierzchni większej niż 3 m2,
– na dachach budynków oraz na górnej krawędzi elewacji budynków,
z zastrzeżeniem § 10 pkt 3.
2) nakaz:
a) sytuowania szyldów na elewacji jedynie w pasie między górną krawędzią okien lub drzwi parteru a:
– krawędzią dachu lub attyki – w przypadku budynków parterowych,
– dolną krawędzią okien pierwszego piętra – w przypadku budynków piętrowych,
z zastrzeżeniem § 10 pkt 3.
3) dopuszcza się:
a) dla budynków nie przylegających do ciągów komunikacyjnych sytuowanie dodatkowego szyldu
w formie:
– pylonu lub totemu o wysokości do 8 m, szerokości do 1,5 m, gr. do 0,4 m,
– tablicy na ogrodzeniu o powierzchni do 0,2 m2
b) na niezabudowanej działce sytuowanie szyldu w formie:
– pylonu lub totemu o wysokości do 8 m, szerokości do 1,5 m, gr. do 0,4 m,
– tablicy na ogrodzeniu o powierzchni do 0,2 m2.
§ 13.
Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania szyldów w III strefie krajobrazowej:
1) zakaz:
a) sytuowania szyldów o powierzchni przekraczającej 3 m2 lub wysokości większej niż 1 m dla szyldów
płaszczyznowych sytuowanych na elewacji budynków,
z zastrzeżeniem § 10 pkt 3.
2) nakaz:
a) w przypadku większej niż jeden liczby szyldów na elewacji nakaz sytuowania ich w równych rzędach
lub kolumnach,
Id: F520772C-06DB-4AC4-8478-5611BD3FBF25. Podpisany Strona 6
z zastrzeżeniem § 10 pkt 3.
3) dopuszcza się:
a) sytuowanie szyldu :
– pionowo na dachach budynków oraz na górnej krawędzi elewacji budynku jedynie w formie
ażurowych liter o wysokości do 2 m,
– płasko na elewacji w formie ażurowych liter bądź symboli o wysokości nie przekraczającej 2 m,
b) sytuowanie szyldów w formie flag nie więcej niż jedna na każde 500 m2 nieruchomości i nie więcej niż
3,
c) dla budynków nie przylegających do ciągów komunikacyjnych sytuowanie dodatkowego szyldu
w formie:
– pylonu o wysokości do 8 m, szerokości do 2,5m i grubości do 0,7 m,
– tablicy o powierzchni do 6,5 m2 i wysokości do 8 m od poziomu terenu,
– totemu o szerokości do 2,5 m i wysokości: do 16 m – dla budynków o powierzchni użytkowej
większej niż 2000 m2, do 8 m – dla pozostałych budynków, powierzchnia jednostronnej ekspozycji
szyldu do 1,5 m2,
– tablicy na ogrodzeniu o powierzchni do 0,35 m2;

Rozdział 4.
Warunki sytuowania obiektów malej architektury oraz ogrodzeń

§ 14.
Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury na terenie Miasta Nowy
Targ:
1) ustala się maksymalne wysokości obiektów małej architektury:
a) 6 m dla obiektów kultu religijnego, takich jak kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
b) 5 m dla posągów, wodotrysków i innych obiektów architektury ogrodowej,
c) 4 m dla obiektów użytkowych służących rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, takich jak:
piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki,
2) nakaz stosowania następujących materiałów: drewna, metalu, betonu, betonu architektonicznego, szkła,
kamienia oraz materiałów z tworzyw sztucznych,
3) zakaz:
a) lokalizacji obiektów małej architektury w sposób kolidujący z zachowaniem ciągłości przejść pieszych,
b) sytuowania obiektów małej architektury o jaskrawej kolorystyce odbijającej lub emitującej światło.

§ 15.
1. Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania ogrodzeń na terenie Miasta Nowy Targ:
1) zakaz sytuowania ogrodzeń pełnych z wypełnieniami z elementów żelbetowych i betonowych oraz
szczelnych z płyt blaszanych, z wyjątkiem ogrodzeń na nieruchomościach, na których prowadzona jest
działalność przekraczająca standardy jakości środowiska w zakresie hałasu, wibracji, zanieczyszczenia
powietrza, zanieczyszczenia odpadami, oddziaływania komunikacji,
2) zakaz sytuowania ogrodzeń trwale związanych z gruntem w terenach przeznaczonych w planach
miejscowych na cele rolnicze, leśne, zieleni – z wyjątkiem ogrodzeń związanych z zabudową zagrodową,
innymi obiektami służącymi produkcji rolniczej związanej z wypasem lub leśnej;
3) ustala się maksymalną wysokość ogrodzenia na 2,2 m z wyjątkiem ogrodzeń boisk sportowych lub
ogrodzeń innych obiektów wymagających spełnienia warunków określonych w przepisach odrębnych;
Id: F520772C-06DB-4AC4-8478-5611BD3FBF25. Podpisany Strona 7
4) zakaz sytuowania ogrodzeń trwale związanych z gruntem na terenach placów targowych;
2. Zasady określone uchwałą nie dotyczą ogrodzeń tymczasowych, stawianych w szczególności na czas
budowy, remontu, wykonywania robót budowlanych, zabezpieczenia terenu itp.

Rozdział 5.
Przepisy końcowe

§ 16.
1. Utrzymuje się istniejące w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały obiekty małej architektury.
2. Utrzymuje się z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 3 istniejące w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały
ogrodzenia, za wyjątkiem ogrodzeń, o których mowa w § 15 ust. 1 pkt 2, które należy dostosować do
zawartych w uchwale zasad i warunków, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały.
3. Tablice reklamowe i urządzenia reklamowe istniejące w dniu wejścia w życie uchwały, należy
dostosować do zawartych w uchwale zasad i warunków, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej uchwały.
4. Określa się następujące warunki dostosowania istniejących obiektów małej architektury, tablic
reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń do zakazów, zasad i warunków określonych w uchwale:
1) nie spełniające w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały tablice reklamowe i urządzenia reklamowe
winny zostać usunięte, przeniesione, wymienione lub mieć zmienione gabaryty w taki sposób, aby były
zgodne z zapisami uchwały z zastrzeżeniem pkt 2;
2) od wielkości określonych w treści uchwały odnoszących się do tablic reklamowych i urządzeń
reklamowych dopuszcza się maksymalne 5% odstępstwo dotyczące poszczególnych gabarytów;
3) ogrodzenia pełne z wypełnieniami z elementów żelbetowych i betonowych oraz szczelnych z płyt
blaszanych zlokalizowane na terenach dostępnych publicznie oraz ogrodzenia na placach targowych winny
zostać usunięte lub wymienione w taki sposób, aby były zgodne z zapisami uchwały.

§ 17.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Nowy Targ.

§ 18.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Małopolskiego.
Przewodniczący Rady Miasta
mgr Grzegorz Luberda